In New York gaan ze de komende jaren alle straatnaambordjes vervangen. Niet omdat alle straatnamen veranderen of omdat er fouten op staan. Nee, de bordjes worden vervangen omdat het huidige lettertype niet voldoet aan de nieuwe federale regels.
Op alle bordjes in de stad staan de straatnamen nu nog in hoofdletters. Maar volgens de nieuwe regels van de Federal Highway Administration moeten de bordjes voortaan in kleine letters met beginkapitalen worden geschreven. 'BROADWAY' wordt dus 'Broadway' en 'PERRY AV' wordt 'Perry Av'. Volgens de Federal Highway Administration zijn de nieuwe bordjes goed voor de verkeersveiligheid, doordat chauffeurs namen die in kleine letters zijn geschreven sneller kunnen lezen. Bovendien reflecteren de bordjes beter, zodat de teksten in het donker nog eens extra beter te lezen zijn. En sommige mensen vinden de nieuwe schrijfwijze ook gewoon mooier.
De nieuwe regel om hoofd- en kleine letters te gebruiken is in 2003 ingevoerd, maar steden hebben tot 2018 de tijd gekregen om helemaal aan de regels te voldoen. In New York zijn ze maar vast begonnen met het vervangen. Nou staan er ongeveer 250.000 straatnaambordjes in New York en het kost 110 dollar per stuk om die te vervangen. Alles bij elkaar kost deze operatie dus ongeveer 27,5 miljoen dollar.
Veel New Yorkers zijn woedend vanwege deze enorme geldverkwisting. Een zinloze actie... "van onze belastingcenten!" Maar volgens vertegenwoordigers van de stad valt dat allemaal wel mee. De stad krijgt altijd al een flinke som gelds uit de staatskas om bordjes te repareren en te vervangen. En de bordjes hebben gemiddeld een levensduur van ongeveer 10 jaar, dus de meeste bordjes zouden de komende jaren sowieso al vervangen moeten worden.
Het is de bedoeling dat er aan het eind van dit jaar al 11.000 bordjes vervangen zijn.
Bron: Daily News
Op alle bordjes in de stad staan de straatnamen nu nog in hoofdletters. Maar volgens de nieuwe regels van de Federal Highway Administration moeten de bordjes voortaan in kleine letters met beginkapitalen worden geschreven. 'BROADWAY' wordt dus 'Broadway' en 'PERRY AV' wordt 'Perry Av'. Volgens de Federal Highway Administration zijn de nieuwe bordjes goed voor de verkeersveiligheid, doordat chauffeurs namen die in kleine letters zijn geschreven sneller kunnen lezen. Bovendien reflecteren de bordjes beter, zodat de teksten in het donker nog eens extra beter te lezen zijn. En sommige mensen vinden de nieuwe schrijfwijze ook gewoon mooier.
De nieuwe regel om hoofd- en kleine letters te gebruiken is in 2003 ingevoerd, maar steden hebben tot 2018 de tijd gekregen om helemaal aan de regels te voldoen. In New York zijn ze maar vast begonnen met het vervangen. Nou staan er ongeveer 250.000 straatnaambordjes in New York en het kost 110 dollar per stuk om die te vervangen. Alles bij elkaar kost deze operatie dus ongeveer 27,5 miljoen dollar.
Veel New Yorkers zijn woedend vanwege deze enorme geldverkwisting. Een zinloze actie... "van onze belastingcenten!" Maar volgens vertegenwoordigers van de stad valt dat allemaal wel mee. De stad krijgt altijd al een flinke som gelds uit de staatskas om bordjes te repareren en te vervangen. En de bordjes hebben gemiddeld een levensduur van ongeveer 10 jaar, dus de meeste bordjes zouden de komende jaren sowieso al vervangen moeten worden.
Het is de bedoeling dat er aan het eind van dit jaar al 11.000 bordjes vervangen zijn.
Bron: Daily News
Reacties